Springplank naar de kunstwereld:
Foam zet jong talent in de kijker
Elk jaar zijn alle ogen gericht op Foam Talents, de tentoonstelling die opkomend fotografisch talent aan het brede publiek toont. Hoe selecteren de curatoren de deelnemers, waarom is de talent call internationaal gelauwerd en wat kan het Foam ons leren over het verzamelen van fotografie? COLLECT bood de initiatiefnemers een luisterend oor.
TEXT: ELENA LOMBARDO
Het Fotografiemuseum van Amsterdam gaat jaarlijks met een talent call op zoek naar buitengewoon getalenteerde fotografen tussen de 18 en 35 jaar. De fotografen die worden geselecteerd kunnen rekenen op een internationale introductie. De door het team van curatoren en kenners geselecteerden zullen de fotografen van de toekomst worden. De talent call past perfect binnen de missie van het museum, dat alle facetten van fotografie voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk wil maken. Curator Mirjam Kooiman: “Het ontdekken en presenteren van jonge kunstenaars die werken met fotografie is sinds jaar en dag essentieel voor Foam. Voor de fotografen is Foam Talent een kans om hun werk breed onder de aandacht te brengen, via het internationaal gedistribueerde Foam Magazine Talent Issue en de reizende tentoonstelling die daaraan is gekoppeld. In de afgelopen jaren is Foam Talent gepresenteerd in steden als Berlijn, Brussel, Dubai, Frankfurt, Londen, New York en Parijs. Met de selectie van deze nieuwe generatie kunstenaars toont Foam haar visie op de diverse – en vaak verrassende ontwikkelingen – in de hedendaagse fotografie.”
Grootschalig en internationaal
Dat Foam Talent een internationaal gewaardeerd podium biedt aan kunstenaars in een vroeg stadium van hun carrière heeft alles te maken met de grote ‘exposure’ van het project. Het museum plant de reizende internationale tentoonstelling simultaan met grootschalige fotografie-evenementen zoals Paris Photo of Photo London. In oktober werd Foam Talent voor het eerst naar Berlijn gebracht tijdens de European Month of Photography. Kooiman: “Sommige fotografen in de selectie zijn net afgestudeerd, anderen staan al iets verder maar elk van hen hoopt dat de exposure helpt om een duurzame carrière op te bouwen. Talent fungeert als een springplank naar het professionele veld. Dat bereiken we door hun werk onder de aandacht te brengen bij een breed gamma van professionals en verzamelaars, wat kan leiden tot aankopen van hun werk, galerierepresentatie of deelname aan andere tentoonstellingen.” De deelname aan het project heeft reeds voor verschillende fotografen in samenwerkingen geresulteerd met andere creatieven, zoals met modeontwerpers, maar evengoed media als het fotografiemagazine DAZED. “Dat is ontzettend leuk om te zien. We blijven zelf ook onze Talents volgen – het zou niet de eerste keer zijn dat iemand die ooit als Talent geselecteerd werd, later een solotentoonstelling krijgt in Foam.” Daarnaast is het project ook een visitekaartje voor het museum. “Met Foams internationale aanwezigheid drukken we onze stempel op wat wij denken dat op dat moment gezien moet worden in de fotografie.”
Weloverwogen selectie
Door de veelbelovende toekomst die Foam aan nieuw talent kan bieden, heeft het project een brede weerklank bij jonge fotografen. Voor de editie 2020 ontving het fotografiemuseum ruim 1.600 inzendingen uit meer dan 70 landen. Hieruit werden negentien laureaten gekozen door de redacteurs van Foam Magazine om de talenten van 2020 te worden. “Bij de selectie gaan we steeds op zoek naar een sterke eigen artistieke visie en een origineel gebruik van het medium. We proberen ook ieder jaar een grote variëteit in genres te hebben – van documentaire fotografie tot digitale constructies. Niets is uitgesloten, zolang het duidelijk is hoe het werk zich verhoudt tot fotografie. Daarnaast zorgen we voor een brede geografische spreiding, zodat we Foam Talent met recht een globale blik op de wereld van fotografie kunnen noemen.” Editie 2020 toont jonge fotografen uit Frankrijk, Ierland en Italië, zoals Karla Hiraldo Valeau (°1992), wiens werk rond identiteit en genderrollen draait, de documentaire fotograaf Simone Sapienza (°1990) of Hashem Shakeri (°1988) een reeds gevestigde kunstenaar die naast fotografie ook films maakt. Maar evengoed ook fotografen uit andere werelddelen zoals Afrika, de Verenigde Staten of Azië: o.m. de Nigeriaanse multimediakunstenaar Rahima Gambo (°1986), de Thaise autodidact Kamonlak Sukchai (°1994), het Canadees-Ghanees opkomend talent Luther Konadu (°1991) en de Amerikaan Philip Montgomery (°1988).
Brandend actueel
“Met alle fotografen heb ik samengewerkt om de presentatie van hun werk in context van de groepstentoonstelling te ontwikkelen. Dat creëert natuurlijk een band, omdat ze hun persoonlijke inzichten die achter het werk schuilgaan met je delen. De samenwerking met Philip Montgomery vond ik echter het bijzonderste, omdat hij zich al jaren richt op de tragische teloorgang van de American Dream. Dit proces startte volgens hem met het doodschieten van Michael Brown door politieagenten en de daaropvolgende protesten in Ferguson in 2014. Vervolgens kaart hij ook de opioïdencrisis (red. zware pijnstillers) aan die voor verschrikkelijk veel doden heeft gezorgd in de VS, en het overstromen van West Houston. Terwijl we gedurende de eerste lockdown werkten aan de tentoonstelling, kwamen daar steeds meer beelden bij: van de Black Lives Matter-protesten na de moord op George Floyd tot aan de crisis in New Yorkse ziekenhuizen door de hevige uitbraak van covid-19. De beelden bleven maar komen, en ze waren zo raak. Zijn beelden zijn filmisch, alsof je midden in een scene wordt gezet. Om je dan te realiseren dat het allemaal realiteit is… dat komt hard binnen.”
Fotografie in huis
Met haar missie om alle facetten van fotografie voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk te maken, zorgt het Foam er ook voor dat liefhebbers foto’s in huis kunnen halen. Het museum verkoopt zelf verschillende foto’s in hun webshop en biedt jaarlijks enkele prints van Foam Talents in beperkte oplage aan in de ‘inhouse’-galerie Foam Editions. Galeriemanager van Foam Editions Lotte Klösters helpt beginnende verzamelaars graag op weg: “Die allereerste aankoop is altijd heel spannend. Ga je de foto die je kocht binnen 10 jaar wel nog mooi vinden? Het is interessant om te starten met een niet al te duur werk, want de kans dat je smaak zich nog ontwikkelt is niet klein. Verder is het goed om je eerst uitgebreid te oriënteren, veel te lezen en te zien en te ontdekken waarnaar je voorkeur uit gaat. Een speciale editie van een fotoboek kan ook een mooi begin zijn. Dan koop je het boek met een gesigneerde en genummerde fotoprint. Vaak klein formaat en niet duur, dus daar kun je je geen buil aan vallen. Het boek geeft ook meteen wat context aan de foto.” Klösters raadt elke liefhebber aan om veel te bezoeken en op beurzen met galeriehouders in gesprek te gaan. “Op beurzen als Unseen in Amsterdam ontmoet je vaak ook de kunstenaars en kan je interessant werk in kleine en betaalbare oplages vinden. Zo kan een verzamelaar een collectie volledig naar zijn persoonlijke smaak opbouwen. Die is voor iedereen anders. Wie portretten verzamelt, zou ik zeker klassiekers aanraden van bijvoorbeeld August Sander of, in het geval van een groter budget, Rineke Dijkstra of Malick Sidibe. Het belangrijkste is dat je de prints zorgvuldig opbergt in zuurvrij papier of het werk mooi laat inlijsten. Dan kun je het een plek geven aan de muur en er echt van genieten!”
BEZOEKEN
‘Foam Talent’
Foam Amsterdam
t/m 21-04
Om de fotografen een extra platform te bieden lanceert het museum ook de digitale tentoonstelling ‘Foam Talent | Digital’.
www.foam.org
t/m 21-04
Ontdek de andere artikels uit het winternummer hier of mis geen enkel nummer en abonneer je nu!