Lange tijd was Thomas Chippendale een weinig bekende naam, hoewel hij een van de belangrijkste Engelse meester-meubelmakers was. Pas sinds eind jaren 70 wordt hij in een aantal publicaties als ontwerper vermeld. Tegenwoordig gooien zijn meubelstukken op veilingen hoge ogen.
Hoewel zijn naam vaak wordt geassocieerd met de gelijknamige stijl, een mengeling van Franse rococo, gotische en Chinese motieven, drukte meubelmaker Thomas Chippendale (1718-1779) vooral zijn stempel op zijn eigen tijd. Dat kwam mede door de publicatie van een boek dat geruime tijd gold als een standaardwerk van de Angelsaksische sierkunst. In 1754 verscheen de eerste editie van The Gentlemen and Cabinet-Maker’s Director, een groot folio met gravures opgedragen aan prins William Henry, de jongere broer van koning George III. Het boek was te koop voor de toen aanzienlijke prijs van 2 pond en 8 shilling (ongeveer 900 euro).
Dit repertorium, de belangrijkste verzameling meubeltekeningen tot dan toe gepubliceerd in Engeland, was een groot succes en opende voor Chippendale de deuren van de Royal Society of Arts, waarin edellieden zoals de hertogen van Norfolk, Portland en Northumberland zitting hadden. De tweede editie verscheen al het jaar erna en een derde, met extra prenten, in 1763, samen met een Franstalige versie met dezelfde visuele inhoud. De ontwerper vergastte de lezer daarin op ‘een verzameling tekeningen van de meest nuttige en elegante meubelen in gotische, Chinese en moderne stijl’.