Erik Bijzet

‘Het gaat over intuïtie en iets kleins dat ineens opvalt’

In 2016 vertrok kunsthistoricus Erik Bijzet als Hoofd Veilingen van de European Sculpture and Works of Art- afdeling van Sotheby’s in Londen. Nog steeds werkt de kunsthistorisch geschoolde kunsthandelaar aan de top van de beeldhouwkunstmarkt, waarbij het niet zozeer aankomt op veel objecten verhandelen, maar op eindeloos speuren en onderzoeken. En af en toe geluk hebben.

TEKST & FOTO’S: Koos de Wilt

Kennis over beeldhouwkunst vind je traditioneel bij een paar grote musea in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, met name als het gaat om middeleeuwse kunst. Kunsthandelaar Erik Bijzet (°1984) werkt er ver vandaan, in Edam. Zijn werk- en studievertrek bevindt zich op een tussenverdieping van de toren van wat resteert van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, gesticht in 1310 en in 1883 grotendeels gesloopt. Beelden staan er niet, maar Bijzet heeft dan ook geen galerie met kunstvoorwerpen. Toch bedient hij vanuit hier de hele wereld met beeldhouwkunst uit de middeleeuwen, renaissance, barok, het neoclassicisme en de 19e en 20e eeuw.

Daarnaast is hij gespecialiseerd in bijzondere vroege toegepaste kunst op kleinere schaal, waaronder emailles, ivoren, kerkschatten, glas-in-lood en metaalwerk. “Ik positioneer mij aan de top van de markt waar het niet zozeer gaat om veel handelen, maar precies dat te vinden en te onderzoeken waar die markt naar op zoek is”, stelt hij. “Dat is waar het gebeurt en dat is waar de prijzen nog in de lift blijven.”