Twee maanden voor de opening van de Biënnale in Venetië vonden enkele premières al plaats in Seoul. In Maison Hermès Dosan Park van Fondation d’entreprise Hermès loopt nog tot 9-7 Beauty is a Ready-made, van kunstenaarscollectief Claire Fontaine. Hun werk Stranieri Ovunque, waarvan ook in Zuid-Korea een versie te zien is, vormt het centrale thema voor de 60e editie van de Italiaanse kunstmanifestatie. In Space K Seoul loopt een solo met werk van de Amerikaan Eddie Martinez, die hiermee zijn eerste grote show in Azië heeft, terwijl hij in Venetië de ministaat San Marino vertegenwoordigt onder de titel Nomader. Ook Rinus Van de Velde (Art Sonje Center) en Philippe Parreno (Leeum Museum of Art) vormden dit voorjaar de headliners voor enkele van de grootste kunstcentra in Seoul. Richt de Koreaanse kunstwereld hiermee zijn blik op het Westen en wijst dit op een kentering van de Koreaanse cultuur? In een land waarvan het imago in het Westen wordt beïnvloed door zijn noordelijke tegenhanger, blijken grenzen geen barrières te vormen voor culturele samenwerkingen. Dankzij een dynamische uitwisseling in beide richtingen leert de hele wereld K-kunst kennen.
De laatste jaren is er in het Westen geen ontkomen aan Koreaans getinte exposities. In mei liep in het Van Abbemuseum Sung Hwan Kim: Protected by roof and right-hand muscles af, zijn grootste solotentoonstelling tot nu toe in Europa met meer dan twintig jaar kunstenaarschap. In De Lakenhal kun je nog tot 21-07 werk bekijken van Kimsooja in de expositie Thread Roots. Kimsooja kreeg ook carte blanche van François Pinault in La Bourse om al spiegelend de wereld op zijn kop te zetten t/m 02-09. Ook in Axel Vervoordt Gallery is t/m 31-08 werk van haar te zien. Naast Nam June Paik is de grote naam in het Westen Lee Ufan, wiens beelden tijdens de elfde editie van de jaarlijkse beeldententoonstelling in Rijksmuseum te zien zullen zijn. Van Lee Ufan (°1936), die vaak maar onterecht als Japanner wordt gezien, toont het Rijks t/m 28-10 in de tuinen zeven iconische beelden en in het museum twee. Ook het S.M.A.K in Gent had vorig jaar Korea te gast met de solo Several Reenactments van Haegue Yang.
Maar niet alleen Koreaanse hedendaagse kunst verovert de museumwereld. In het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden liep in 2022 een grote keramiekexpositie die in de Koreaanse cultuurgeschiedenis dook. Ook London deed in dat jaar mee aan de K-rage, toen het Victoria and Albert Museum in het teken stond van ‘Hallyu’, oftewel de Koreaanse golf. Dit museum toonde voor de eerste keer sinds 1961 een uitgebreide kijk in de Koreaanse cultuur. In de kunstwereld heb je altijd verschillende spelers die de boel in beweging houden. Denk aan maatschappelijke reflectie, economische factoren en politieke agenda’s. Het is de combinatie van al deze factoren die het verhaal achter de groeiende interesse schrijft. De opkomst van de Koreaanse kunstmarkt is een intrigerend fenomeen dat zowel de unieke kenmerken van de Koreaanse cultuur als de bredere dynamiek van de internationale kunstwereld weerspiegelt.