American Photography Rijksmuseum

Fotografisch DNA van Amerika

Met meer dan tweehonderd werken belicht American Photography de rijke en veelzijdige geschiedenis van de fotografie in de Verenigde Staten. De tentoonstelling in het Rijksmuseum geeft een beeld van de VS door de ogen van Amerikaanse fotografen en laat zien hoe het medium verankerd raakte in Amerikaanse samenleving en daarmee de wereld beïnvloedde. Een gesprek met de maker van de tentoonstelling, Mattie Boom.

TEKST & FOTO’s: Koos de Wilt

In de jaren 80 groeide bij de toenmalige directeur van het Rijksprentenkabinet, J.W. Niemeijer, het inzicht dat fotografie sterk verwant is met prent- en tekenkunst, zo vertelt Mattie Boom, conservator fotografie van het Rijksmuseum. “Fotografie heeft eenzelfde toepassing op papier, albums en boeken. Dat leverde een nieuwe koers op voor het museum. De basis van de collectie 19e-eeuwse fotografie wordt gevormd door de in 1984 door het Rijk aangekochte collecties van fotograaf Willem Diepraam en amateurfotograaf en jurist Bert Hartkamp. Deze grote en indrukwekkende collectioneurs hadden hun verzamelingen opgebouwd in een tijd dat de waardering voor fotografie nog op een laag pitje stond. Maar vanaf 1993 kwam er naast de bestaande fotocollectie ook een klein budget vrij voor het aanschaffen van fotografie.”

Het verder uitbouwen van een collectie van Amerikaanse fotografie kwam in 2005 in een stroomversnelling toen met de verbouwing van het museum een heel andere inrichting werd gekozen en het museum zich ook ging richten op de 20e eeuw. Boom: “Het ging over een gevoel van schoonheid en het besef van tijd, zoals de toenmalige directeur van het museum Ronald de Leeuw het omschreef. Je moest tussen een gemengde opstelling een wandeling gaan maken door de tijd. En bij de 20e eeuw ging het over 20e-eeuwse fotografie en daarmee ook Amerikaanse fotografie. Daar hadden we toen nog niet zo veel van verworven, maar dankzij sponsoring van Baker & McKenzie konden we echt gaan aankopen, met name fotografie die nog niet zo bekend was.”