sylvie fleury

De kritische elegantie van Sylvie Fleury

Een gouden winkelkar, kapotgeschoten handtassen van Chanel, Mondriaanachtige schilderijen met nepbont. De Zwitserse kunstenaar Sylvie Fleury geeft vrolijk schopjes tegen marktmechanismen, genderstereotypen en mannelijke kunsticonen. Op hoge hakken denderde ze in 1990 de kunstwereld binnen en brak snel internationaal door. Haar kunst is cool, elegant, uitdagend, kritisch, spiritueel, grappig en gevat. Yes to All in Kunsthal Rotterdam is haar eerste overzicht in Nederland.

TEKST: Christine Vuegen

Sculpturen, installaties, schilderkunst, performance, fotografie, video: er is geen medium dat niet opduikt in de kunstpraktijk van Sylvie Fleury (°1961, Genève). In feite zijn zowat alle werken van haar iconisch, zo bewijst Yes to All in Kunsthal Rotterdam. Een wereldberoemd pronkjuweeltje in de overzichtstentoonstelling is Ela 75K (Go Pout) uit 2000. De chique winkelwagen is belegd met bladgoud van 24 karaat en laat zich langs alle kanten bekijken op een ronde, draaiende spiegelsokkel, zoals luxeauto’s worden geshowd. Ha, de kunstwereld wordt ontmaskerd als een showroom van luxegoederen. De titel is de naam van het winkelwagenmodel met een inhoud van 75 liter. Wat tussen haakjes staat, zijn de woorden op de handgreep. Het is een reeks van acht gouden winkelwagens, die elk uniek zijn. Telkens zijn andere woorden aangebracht op de handgreep, onder meer Be Late en Plumpity…Plump.

Een subversief pronkjuweeltje? De ordinaire winkelwagen wordt opeens zelf een begeerlijk en kostbaar object, een hebbeding voor verzamelaars. Het is een object van verlangen met een obscuur kantje. Sylvie Fleury toont fijntjes aan dat de kunstwereld eveneens een showroom is voor een verwend en veeleisend publiek, op zoek naar exclusieve werken. Haar kunst is kritisch, maar met een monkelende humor en niet eenduidig. De gouden winkelkar is een toppunt van luxe en heel erg leeg. Het is een hol spektakel. In 2000, toen deze reeks werd gemaakt, was de internetzeepbel uit elkaar gespat. In crisistijden kiezen beleggers voor goud. Geen idee of het zo is bedoeld, maar dit werk geeft een gevoel van crisis. Daar sta je dan met je gouden winkelwagen, maar er zit niets in, hij is leeg.

Goud gebruikt Fleury meermaals. Ze kwam zelfs op de proppen met gouden vuilnisbakken, misschien wel de duurste vuilnisbakken ter wereld. Een model zonder deksel heeft als titel Yes to All. De open vuilnisbak van gevlochten staaldraad vond ze in de straten van New York. Ergens is het haar ode aan New York, waar ze vroeger werkte als au pair. Een gouden vuilnisbak, decadenter kan het niet. Wat dient om afval te verzamelen, wordt een verzamelobject. Kunst staat ook bekend als investering, iets dat prestige en status geeft. En hop, Fleury komt eraan tegemoet met een exclusieve vuilnisbak.