Juwelen van de legendarische Franse ontwerper Suzanne Belperron gaan tegenwoordig op veilingen van de hand voor topbedragen. Deze avant-gardistische juwelier liet rondingen en volumes hun natuurlijke gang gaan. Haar creaties voorzag ze nooit van een signatuur. Of zoals ze zelf zei: “Mijn stijl is mijn signatuur.”
“De bedragen die op veilingen worden neergeteld voor stukken van Suzanne Belperron zijn even groot als haar talent”, aldus expert Philippine Dupré la Tour, na de juwelenveilingen die Aguttes afgelopen juli en oktober hield in Parijs. “In twintig jaar tijd hebben we de bedragen zien stijgen en tegenwoordig zijn haar juwelen de meest gezochte op veilingen.ˮ
Dat is echter niet altijd zo geweest. De creaties van Suzanne Belperron (1900-1983), die overleed zonder dat iemand er acht op sloeg, begonnen pas weer aandacht te krijgen in 1987, toen Sotheby’s de juwelen van de hertogin van Windsor veilde, waaronder het beroemde garnituur van chalcedonen, dat 627.000 Zwitserse frank opbracht. Sinds de Franse expert-juwelier Olivier Baroin in 2007 haar persoonlijke archief ontdekte, is haar marktwaarde blijven stijgen, omdat het sindsdien mogelijk is met zekerheid stukken te identificeren die voorheen anoniem waren gebleven, door het bewust achterwege laten van een signatuur. In 2018 werd een Tube-armband uit 1948, van platina en diamanten, bij Christie’s in New York verkocht voor 852.500 euro. In juli 2024 bracht een garnituur van gegraveerde smaragden en ronde diamanten op een veiling bij Aguttes 160.064 euro in het laatje, terwijl in oktober een opmerkelijke Ruban-ring, met diamanten gemonteerd op platina en witgoud, van de hand ging voor 57.728 euro. Het dient gezegd dat de gestroomlijnde vorm van dit sieraad het model van de koepelring compleet vernieuwde, met een modernistische stijl die paste bij de elegante vrouw voor wie het omstreeks 1935 werd besteld: Andrée Mallet-Stevens, de echtgenote van de beroemde architect, bekend om zijn strakke lijnen.