Dit jaar bestaat Sotheby’s Nederland vijftig jaar. Managing director Sarah de Clercq fietst en wandelt langs de plekken in Amsterdam waar het veilinghuis geschiedenis heeft geschreven.
Lange tijd was Sotheby’s Nederland gevestigd aan de Boelenlaan, een plek aan de rand van Amsterdam waar op de meest uiteenlopende specialismen veilingen werden georganiseerd en waar mensen makkelijk konden parkeren en spullen konden in- en uitladen. Tegenwoordig is de Nederlandse vestiging van het van oorsprong Britse veilinghuis gevestigd op de Emmalaan in Amsterdam Zuid, op een steenworp afstand van het Vondelpark. Sarah de Clercq is managing director en ontvangt haar gast in de boardroom met aan de wanden een paar Schelfhouts, een Appel en een litho van Warhol. “Voor private sales”, zegt ze. Eerder werkte De Clercq voor veilinghuis Glerum en daarna voor concurrent Christie’s, maar toen dat laatste veilinghuis in 2017 besloot geen veilingen meer te organiseren van schilderijen die voor 1950 zijn gemaakt, stapte zij over naar de concurrent. Ook Sotheby’s organiseert geen zelfstandige veilingen meer in Nederland. “Wij bedienen vanuit Amsterdam de internationale markt met wat hier wordt ingebracht”, vertelt De Clercq. “Onze belangrijkste taak is kunst en objecten uit het hogere segment naar die internationale veilingen te brengen en ook om goede Nederlandse kunst een internationaal platform te geven, zodat die een breder publiek krijgt. We hebben het dan over kunstenaars als Isaac Israëls, Vincent van Gogh, Hendrik Willem Mesdag, Jan Toorop, Leo Gestel, Bart van der Leck, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan. En heel belangrijk is het onderdeel Nederlandse hedendaagse kunstenaars, zoals Marlene Dumas of Rineke Dijkstra en Cobra-kunstenaars zoals Karel Appel. Daarnaast doen we ook nog steeds veel taxaties voor verzekeringen en successie en houden we ons bezig met private sales. Vanuit Amsterdam hebben we mooie vondsten gedaan, waaronder Rubens’ De Kindermoord te Bethlehem, dat in 2002 onder de hamer ging voor ruim 76 miljoen dollar en Rembrandts Studie van het hoofd en de gevouwen handen van een jonge man als Christus in gebed. Dat werk werd in 2018 verkocht voor ruim twaalf miljoen dollar. Er is meer waar we trots op mogen zijn: een prachtige porseleinen Yangcai Reticulated-vaas in 2020, die ruim 9 miljoen dollar opleverde, en een Nautilus Cup met Nederlands verguld zilver, gemonteerd door Jacob Claesz de Grebber die in 2023 werd verkocht voor bij 1,8 miljoen dollar. En niet te vergeten een spectaculair olieverfschilderij uit 1910 van Wassily Kandinsky met inscriptie van Gabriele Münter, ook verkocht in 2023 op de veiling in Londen, voor ruim 46 miljoen dollar.”