Werken op papier, of het nu tekeningen of prenten zijn, al dan niet in beperkte oplage, zijn vaak nog betaalbaar en behoren niet zelden tot de eerste aanwinsten van een collectie. Vijf galeriehouders vertellen over het verzamelen van deze fascinerende kunstdiscipline.
Het tekenen verbindt het begin en het einde van het creatieve proces. Het is een artistiek gebaar dat onmiddellijk herkenbaar is. “Mensen houden van de oprechtheid en intimiteit die ervan uitgaan”, zegt Ingrid Van Hecke, die met Husk Gallery een aantal kunstenaars promoot die hoofdzakelijk met tekenen bezig zijn. De tekenkunst heeft altijd haar liefhebbers en verzamelaars gehad, maar de laatste jaren zijn beurzen die er volledig aan gewijd zijn, zoals Drawing Now en Art on Paper, steeds populairder geworden bij het publiek.
De redenen waarom de tekenkunst bekoort, zijn net zo divers als de kunstenaars die het beoefenen, maar één ding is zeker, en belangrijk voor jonge verzamelaars: tekeningen zijn altijd betaalbaarder dan schilderijen. Je hebt natuurlijk grote verschillen, afhankelijk van de grootte. Op de laatste editie van Drawing Now vroeg een Franse journalist aan Van Hecke of zij het duurste werk op de beurs verkocht. En inderdaad, ze bood een tekening van Peter Depelchin aan voor 30.000 euro, een prijs die perfect te rechtvaardigen is, gezien het bijzonder grote formaat.