Johann Peter Melchior

Aan tafel met Johann Peter Melchior

De Duitse beeldhouwer en porseleinmodelleur Johann Peter Melchior (1747-1825) leverde een belangrijke bijdrage aan de Europese tafelcultuur door zijn ontwerpen van vele zeer verfijnde polychrome beeldengroepen. Vooral zijn werk voor Höchst heeft een stempel gedrukt op zijn gehele oeuvre, net als zijn latere werk voor Frankenthal en Nymphenburg.

TEKST: Peter van der Waal

De desserttafel was in de 18e eeuw het belangrijkste onderdeel van een officieel diner, waar je als gastheer van goeden huize het meeste indruk maken op je gasten. Niet alleen met bijzondere desserts zoals schepijs (dat toen nog zeer exclusief was) maar ook met bijzondere vruchten, zoals ananas, die je zelfs voor zo’n gelegenheid kon huren! Alles op de desserttafel werd met evenveel aandacht, gevoel voor balans en smaak gepresenteerd: vaak symmetrisch met een zogenaamde ‘surtout de table’ in het midden, gecombineerd met bouwwerken van suikerwerk, waartussen op elegante wijze porseleinen beeldengroepen verspreid stonden. Deze beeldengroepen zorgden natuurlijk voor de nodige gespreksstof. In Nederland denken we daarbij direct aan de porseleinen borstbeeldjes die de Loosdrechtse porseleinfabriek gemaakt heeft van beroemde vaderlandse figuren. Hiermee kon je op subtiele wijze aan je gasten tonen dat je tot de patriotten behoorde, in tegenstelling tot de prinsgezinden, de zogenaamde orangisten.