Jan Rudolph de Lorm en Levi van Veluw

Vanaf 26 maart neemt beeldend kunstenaar Levi van Veluw (1985) Singer Laren over. Het zou eigenlijk een bescheiden presentatie worden in het kader van het winnen van de Singerprijs, maar groeide uit tot zijn eerste grote museale overzichtstentoonstelling: Labyrinth of memories. Museumdirecteur van Singer Laren Jan Rudolph de Lorm wandelt naar Levi’s atelier op het Hembrugterrein in Zaandam.

TEKST: Koos de Wilt

Het heeft gesneeuwd, maar het zonnetje schijnt over het Noordzeekanaal en weerspiegelt op de witte, eindeloos lange voormalige kogelfabriek op het Hembrugterrein in Zaandam. Het is een wonderlijke plek, alsof je ver van de stad in een bosachtige omgeving bent beland. Eind 19e eeuw kwam dit gebied in gebruik als defensieterrein. Vrijwel alle klein- en grootschalige wapens en munitie binnen de Nederlandse defensie kwamen van de nationale munitie- en wapenfabriek Artillerie-Inrichtingen die hier was gevestigd. De bomen zijn neergezet om, mocht het misgaan en een ontploffing plaatsvinden, die te doen dempen door het bos.

Jan Rudolph de Lorm, directeur van Singer Laren, loopt langs het weidse Noordzeekanaal richting het atelier van kunstenaar Levi van Veluw. Deze is voor het museum druk bezig met het maken van zijn tentoonstelling Labyrinth of memories. “Het is best spannend wat we gaan doen samen”, zegt de museumdirecteur. “Het wordt een grote tentoonstelling zoals wij nog nooit hebben gehad bij Singer, een tentoonstelling die in alle zalen van de nieuwe Nardinc-vleugel zal plaatsvinden.”

De oprichters Singer

Singer Laren is geen gewoon museum, zo vertelt De Lorm wandelend door het opvallend stille en lommerrijke gebied. “Het is een culturele instelling, die is opgericht door een privépersoon en waarbij het museum minder afhankelijk is van overheidsgeld. Dat is een geruststellende gedachte nu er donkere tijden lijken aan te komen voor de cultuursector. Zeker als je weet dat er veel belangstelling is voor kunst: wij hadden vorig jaar 330 duizend bezoekers, inclusief voor het theater. Ons museum is voortgekomen uit de nalatenschap van de vermogende Amerikaanse verzamelaar en schilder William Henry Singer Jr. en zijn vrouw Anna. De miljardairszoon wilde landschapsschilder worden en streek in 1902 neer in Laren, nadat hij in Amerika Larense landschappen van Anton Mauve had gezien. Later bouwde hij met zijn vrouw Anna hier hun villa De Wilde Zwanen, dat sinds 1956 het hart van Singer Laren vormt, nadat weduwe Anna Singer-Brugh er een concertzaal, beeldentuin en museum aan had laten toevoegen.”