Door de lockdowns tijdens de coronapandemie zagen de veilinghuizen zich genoopt hun werkwijze te herzien en hun relaties met de klanten aan te passen. Er waren momenten dat alles digitaal verliep, maar dat is nu weer voorbij. Toch is er sprake van een blijvende invloed op de kunstmarkt en op de marktspelers. We staken ons licht op bij Drouot.
Het begon allemaal in de lente van 2020. Het lijkt intussen alweer een eeuwigheid geleden … Plots kreeg onze wereld te maken met een pandemie en kwam het tot lockdowns. Aangezien de veilinghuizen hun zalen moesten sluiten, organiseerden ze dan maar veilingen via internet. De geleidelijke overgang naar het digitale was op de kunstmarkt al begonnen halverwege de jaren 90. Veel veilinghuizen hadden reeds een gemengd systeem op touw gezet, waardoor ze in 2020 zonder al te veel problemen konden overschakelen op volledig digitale veilingen. In het laatste rapport van Artprice liet Thierry Ehrmann, ceo van Artmarket.com, optekenen dat die plotse overgang naar het volledig digitale zonder meer spectaculair was: “De aankondigingen van onlineveilingen stegen met liefst 2700% en van 2019 tot 2022 zagen we een toename van de livestream-veilingen met 810%. Dergelijke cijfers had men niet verwacht vóór 2025-2027.ˮ
Na de aanvankelijke euforie kwam onvermijdelijk een terugval. Zoals te lezen staat in het laatste rapport van Art Basel UBS waren na de piek van 2020 de veilingen die uitsluitend online verliepen goed voor 16% van het totaal in 2022. Dat is een daling van 4% ten opzichte van 2021 en van 9% ten opzichte van 2020. Toch kunnen we zeggen dat de kunstmarkt niet meer dezelfde is als vóór covid. De kopers zagen zich gedwongen de eerste stap te zetten en al snel werd het voor hen een gewoonte. Bij sommigen is het zelfs een verslaving geworden.
REVOLUTIE
Er zijn nu ook nieuwe kopers, met name onder de ‘digital natives’. “We zagen stijgingen van wel 200% per jaar wat onlineveilingen betreft” vertelt Alexandre Giquello, veilingmeester en president van Drouot.com. “Sinds 2023 hebben we negen keer meer accounts dan in 2019. Op Drouot.com zijn er nu zo’n 1,5 miljoen accounts. Dat is al geen evolutie meer, maar een heuse revolutie.ˮ